fbpx

Какво представлява Йога?

Ако търсиш причина да започнеш да практукуваш йога, първо ще ти разкажем накратко какво представлява йога практиката и какви видове йога има, за да избереш коя е най-подходящата за теб.

Йога е практика, съчетаваща физически упражнения (наречени йога пози или асани), упражнения за релаксация на ума (наречени медитация) и упражнения за дишане (техниките за дишане са важни, както при йога практиката, така и при всяка друга физическа активност).

С други думи йога съчетава физическа активност, контрол на емоциите чрез фокусиране на ума и духовно израстване. Целта на йога практиката е постигане на цялостна хармония между тялото, ума и духа. Това означава и името йога – свързвам, сливам и управлявам.

Йога практиката е с 5 хилядна история, възникнала в Индия и развиваща се и до днес под влиянието на различни модерни течения.

Модерната йога е фокусирана върху пози за разтягане и пози за фокусиране, и релаксиране на ума. Тя помага на съвременния човек да постигне балансиран и активен живот.

Какви видове йога има?

Ето и някои от видовете йога, които можеш да срещнеш, докато разглеждаш графиците на йога студиата или онлайн практиките по йога:

Хатха йога е практика, която можете да срещнеш най-често, докато търсиш какво да практикуваш. Тя се споменава за първи път през 14 век и става основа за развитието на разнообразни подходи и столове на йога, практикувани днес: Виняса флоу, Айенгар, Анусара, Ащанга виняса, Пауър йога и много други, които представляват разлини вариации на дадена традиция или стил. Някои от тях са „чисти“ форми, докато други имат само далечна прилика с традиционните форми на хатха йога.

Името произлиза от „ха“, което означава слънце от санскрит, и „тха“, което е луна – заедно символизират съвършената хармония от обединяването им. Балансът в Хатха йога идва от съчетанието на сила и гъвкавост.

Хатха йога е подходяща за хора, които търсят балансирана практика, която изчиства тялото, успокоява ума и отваря сърцето.

Съвременните стилове на хатха йога, които можеш да срещнеш:

Ащанга йога – за тази практика е много важно съчетанието на йога позите с техниките за дишане. Всяко движение е свързано с едно вдишване. Движенията се извършват ритмично, като се преминава динамично през няколко пози последователно, докато се поддържа и ритмично дишане. Изпълняват се асани, групирани в така наречените шест „серии“ на Ащанга виняса йога.

Можеш да срещнеш този стил още с името Ащанга Виняса Йога. Динамиката на изпълнението й я прави подходяща за хора, които прекарват много време в седнало положение и имат нужда от раздвижване на тялото и освобождаване на умственото напрежение. Практиката спомага за развиване на сила, гъвкавост и издръжливост.

Ащанга йога е интензивна практика, при която тялото се загрява и изпотява, което спомага и за изхвърляне на токсините.

Практиката се изпълнява всеки ден с изключение на събота, новолуние и пълнолуние.

Виняса флоу йога, подобно на Ащанга виняса йога, преминава постоянно от поза към поза в последователност от движения, синхронизирани с дишането. За разлика от повечето подходи, които притежават строго фиксирана система, Виняса флоу не представлява система.

Това дава творческа свобода на учителя да предлага различно съчетание от движения в различните практики на Виняса флоу йога.

Името на Виняса флоу йога идва от „ви“ – „по определен начин“ и „нася“, което означава поставям от санскрит, а „флоу“ е от английски и означава „поток“. Името е въведено през 2007 година от Ганга Уайт и описва практика, в която поставяме съзнателно тялото-дишането-ума в един непрекъснат поток в пространството и времето.

Ин йога е практика с по-бавно темпо и задържане в една поза за по-дълго време (пет минути и повече).

Макар че се приема за пасивна практика, Ин йога е доста предизвикателна, заради дългото задържане в една поза.

Целта й е да повиши кръвообръщението в ставите, за да подобри тяхната подвижност и гъвкавост. Практиката е фокусирана на бедрата, горната част на гърба, като могат да се използват помощни средства и йога аксесоари.

Подходяща е и за възстановяване след по-тежки тренировки, т.като разтягането спомага за релаксиране на мускулите.

Айенгар йога е кръстена на своя основател Б.К.С. Айенгар, който през първите години на своята преподавателска практика понякога се случвало да бъде по-слабо подготвен за асаните от своите ученици. Затова започва да експериментира с различни спомагателни средства и модификации, с което методът методът му е известен днес.

Столове, стени, пейки, ремъци, блокове – са част от Айенгар практиката, което я прави подходяща за хора на всякаква възраст и физическа подготовка.

За Айенгар практиката е характерно задържането за много по-дълго време в позите, за да се усъвършенства правилното разположение на тялото, както и енергични действия, които да прецизират асаната.

Бикрам йога може да бъде срещната още като Хот йога или Гореща йога. Тя се практикува в помещения с температура почти 40 градуса. Всеки клас включва 26 пози, две техники за дишане. Упражненията се ивършват в определена последователност, като всяка от 26-те пози се изпълнява два пъти, а целия клас продължава 90 минути.

Пауър йога е силова йога, която се появява през 1995 година. Практиката е насочена към „трениране на цялостната сила и гъвкавост“.

Пауър йога се откъсва от традиционната философия на йога и се позиционира като енергична физическа тренировка за сила.

Корените на тази практика са от Ащанга виняса, като позите и сериите са модифицирани, така че да допадне на фитнес любителите.

Ресторативна йога или възстановяваща йога е релаксираща практика с повече пасивност и по-дълго задържане в позите (до 10 минути). За да се постигне задържането за толкова дълго време в поза, се използват помощни средства като подпори, блокове, каишки, одеала. Идеята е тялото да е се отпусне изцяло в позата. Практикуват се малък на брой пози по време на класа.

Някои преподаватели могат да включат и йога нидра, която спомага за релакс на ума и освобождаване от стреса.

Ресторативната йога практика е подходяща за хора, които имат нужда да се справят със стреса или болка, която изпитват.

Въздушна йога е сравнително ново направление и набираща бързо популярност практика. Може да се срещне също с имената ериал йога и анти-гравити йога. За практиката се използват хамаци.

Въздушната йога е подходяща за хора, които търсят нестандартна практика и са готови да предизвикат възможностите си, за да преодолеят гравитацията.

Практиката може да бъде както динамична, така и с по-бавно темпо. Можете да намерите различни класове спрямо нивото и желанието си.

Акро йога е практика за двойки. Познатите асани, като планк или гледащо надолу куче, се практикува, като единия партньор играе ролята на основа, а другият изпълнява дадената поза във въздуха.

Акро е подход в йога, който сближава, дава ти увереност към самия теб и към партньора ти. А поддържането на баланса, спомага за изграждането на сила и гъвкавост у двамата партньора.

Какви са ползите от ЙОГА?

Положителният ефект йога практиката е както за тялото ти, така и за ума ти.

С йога можеш да:

  • Повишиш гъвкавостта на тялото си
  • Да повишиш мускулния тонус и сила на тялото си
  • Да подобриш кръвообръщението и сърдечно-съдовата си система
  • Да подобриш съня си
  • Да повишиш енергията си
  • Да детоксикираш органите си
  • Да подобриш стойката си
  • Да се справиш с гнева
  • Да преодолееш хроничните болки
  • Да повишиш ендрофина и да подобриш настроените си
  • И това са само част от ползите.

 

Каква екипировка ти е нужна за Йога?

За практикуването на йога ще са ти нужни удобни дрехи и постелка.
decathlon.bg

В зависимост от избрания от теб стил можеш да си подсигуриш и хамак (за въздушна йога), ремъци, блокове, одеало, стол.

 

Как да пректикуваш правилно Йога?

Практикуването на йога, както всяка физическа активност изисква внимателно отношение към изпълнението на упражненията, в случая асаните. Добре е начинаещите да започнат с по-бавни стилове и по-малко време задържане в дадена поза.

Най-добрият вариант е да се доверите на йога учител. Има такива възможности, дори и да решиш да практикуваш йога вкъщи.

Важно: Ако имаш здравословни проблеми или съмнения за такива, преди да започнеш да тренираш, се консултирай с лекар.

Icon Calendar сряда ноември 11, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.