fbpx

Какво представлява въздушната тренировка, въздушна гимнастика и акробатика?

Въздушните тренировки (или както ги наричат още въздушна гимнастика) са едни от любимите ми, защото, освен че са високоефективни, заради натоварването на цялото тяло, те са и изключително интересни, нестандартни и събуждат креативността на човек.

Разнообразието от въздушни, някои от тях акробатични, упражнения са за хората, които искат да обогатят стандартната си фитнес програма и са достатъчно смели, за да предизвикат възможностите си.

Например, ако досега сте правили планк на земята, какво ще кажете, да го направите във въздуха?

Тренировките във въздуха можете да ги срещнете под различни имена и класове: въздушна гимнастика, въздушна йога, летяща йога, антигравити фитнес, fly yoga, aerial yoga, бъджи фитнес, пол денс, въздушен обръч, въздушен танц и други подобни.

Общото при всички въздушни тренировки е, че се използват съоръжения като: въжета, хамаци, бънджи, батути, обръчи, воали.

През последните години, въздушната акробатика набира все по-голяма популярност като спортна активност, докато преди това са били изпълнявани само професионално от спортисти и циркови артисти.

Преди да ти представя различните видове тренировки във въздуха, нека ти разкажа за ползата от тренировките за твоето здраве. Все пак мисията на www.onlilnezala.bg е да мотивира повече хора към физическа активност, защото вярвам, че движението подборява и здравето, и настроението на човек, и е в основата за подобряване на качеството на живот ни като цяло.

Какви са ползите от въздушната тренировка?

Въздушната тренировка (или акробатика) носи ползи за физическото, менталното и емоционалното ни здраве.

“Когато започваш нова тренировка, най-важно е да си поставиш адекватни цели спрямо физическата ти подготовка и здравословно състояние.

1-во Развива гъвкавостта на тялото. Упражненията във въздуха освобождават напрежението от тялото и постепенно развиват гъвкавост, чрез отпускането на мускулите и издължаването на сухожилията. Особено благоприятно е влиянието на въздушните упражнения за гъвкавостта на гръбначния стълб и раменете.

2-ро Лекува болката в гърба. Това предимство на въздушната гимнастика беше една от причините да я изпробвам. Докато търсих облекчение на болките в гърба и кръста, вследствие на многочасовата работа на компютър, пробвах въздушната гимнастика и в частост въздушната йога. Спецификата на упражненията ми помогна за освобождаване на напрежението в гръбнака.

3-то Освобождава те от стреса и подобрява настроението ти. Въздушната гимнастика, а и упражненията като цяло, помагат на организма и съзнанието да се освободят от натрупания стрес от ежедневието. Когато се отдадеш на ритъма на музиката, бързо ще забравиш тревогитe.

4-то Цялото тяло е включено във въздушната акробатика. Не се изненадвай, ако почувстваш мускулна треска на места, на които не си подозирал, че имаш мускули. Това е така, защото движенията обхваща различни мускулни групи наведнъж, и ще успееш да тонизираш цялото си тяло.

5-то Подобряваш силата и баланса на тялото си. Тренировката във въздуха е уникална форма на фитнеса, защото съчетава в себе си движение на всички равнини и посоки. Т.е. не е само напред-назад, а в страни, нагоре и надолу с главата.

6-то Координацията ти също ще се подобри, благодарение на упражненията, които изискват ръцете и краката да се движат в противоположни посоки.

7-мо Упражненията във възудха предизвикват и ума ти да се включи в тренировката. Въздушната гиманстика, било то въздушна йога, въздушни танци или въздушен фитнес, изисква да се съсредоточиш както върху постоянната смяна на движенията, така и за припомнянето на конкретни движения и съчетания.

8-мо Подмладяващ ефект на въздушната йога. Има твърдения, според които, висенето с главата надолу ще ти помогне да се пребориш с един от факторите за остаряването – гравитацията. Като изключим това недоказано твърдение, знаем, че упражненията спомагат за подобряване функционирането на органите в тялото, а оттам и за подобряване на кръвообръщението, дихателната и храносмилателната система. А балансът в тялото води до подхранване и възстановяване на кожата.

Какви видове въздушна тренировка има?

Въздушните тренировки или въздушна гиманстика, може да бъде под формата на различни авторски класове и практики. Ще ви разкажа за основните направление, като към тях може да има и допълнителни разновидности.

Въздушна йога

Тази сравнитолно млада разновидност на йога, може да се срещне под различни наименования, като FlyHighYoga, AntigravityYoga, AerialYoga, Yoga Trapeze. В България можете да я намерите като „въздушна йога“. Интересното при нея е, че при създаването й през 2014 година, са комбинирани различни упражнения, не само от йога, но от също от пилатес и танците.

Въздушната йога може да се практикува както със средна интензивност, така и с висока – динамична въздушна йога, което се превръща в чудесна кардио тренировка. Така че, освен изброените ползи от въздушната тренировка в предната точка, за тази физическа активност, можем да отнесем и ползите от кардио тренировката.

За практикуването на въздушна йога се използват хамаци и колани. Характерното на хамака, използван в Българските йога студия, е, че има към него 6 дръжки, които обогатяват вариациите на упражненията.

Хамаците и коланите са достъпни и за домашна употреба, стига да имаш достатъчно място да ги закачиш. Може да ги използваш както на открито – лесно се закачат на дърво или лост, така и вкъщи – за целта ще са ти нужни дюбели, с които да ги закачиш на тавана.

Ако си начинаещ, по-добре да започнеш с практика в зала под насоките на йога учител.

За да придобиете представа за въздушната йога, вижте едно видео за начинаещи с упражнения за облекчаване на болките в гърба.

Въздушни танци на обръч

Тренирането на обръч за въздушна акробатика спокойно можем да го сложим в графата с изкуства. Има толкова много красота в танците на обръч и същевременно се изисква сила и гъвкавост на цялото тяло и фокусиране на ума върху съчетанията. Упражненията на този тип тренировка, ще ти помогнат да стегнеш и оформиш тялото си. Както и да повдигнеш самочувствието си с преодоляването на предизвикателните упражнения във въздуха.

Ето една лесна комбинация от пози на обръч за начинаещи, която ще ти даде по-ясна престава за въздушните танци на обръч.

Препоръчително е да започнеш в студио с инструктор, особено ако нямаш добра физическа подготвка от други тренировки.

Въздушни танци с воали

И при този вид въздушна акробатика, както при въздушните танци на обръч, ще са ти нужни много сила. Затова е изключително важно преди тренировка да се прави загрявка, а след нея – разтягане за отпускане на мускулите. Ето и едно видео, с което да се запознаеш отблизо с въздушните танци на воали.

Бънджи фитнес

Упражненията с бънджи са сравнително нова форма на тренировка, която опитах наскоро. Както и при останалите въздушни тренировки, тук упражненията са под формата на различни пози и съчетания. Тренировката с бънджи има вариации и може да се срещне като бънджи пилатес, бънджи танци. При бъджи фитнеса се набляга по-скоро на силата и координацията, отколкото на гъвкавостта. Интензивността също е различна спрямо тренировката, като тази с по-висока интензивност е чудесено кардио за фитнес програмата ти.

Тренировка с батут

Упражненията на трамлин до известна степен също можем да ги отнесем към въздушните тренировки. Те също са чудесна кардио тренировка за фитнес програмата ти. Вариациите на упражненията са разнообразни, както откъм интензивност, така и откъм продължителност. Например, батутът може да бъде приложен за HIIT – ето една високоинтензивна тренировка на батут за сваляне на килограми.

Pole Dance

Още една тренировка с танци, която съчетава и акробатични изпълнения на пилон. Всеки, който опита пол денс или се влюбва веднага в тази тренировка за цялото тяло, или разбира, че е твърде трудна за него. С тази, приемана все още за екзотична физическа активност у нас, можеш да се запознаеш в статията ми за Pole Dance.

Често въздушните тренировки са подценявани от гледна точка на ефективност, защото изглеждат много красиво отстрани и сякаш с лекота се изпълняват.

В действиетлност, за да се получи тази лекота и изящество, са нужни много повече усилия от очакваното. Гъвкавостта и координацията на ръцете и краката също може да се окаже предизвикателство. Но какъв по-добър стимул има от преодоляването на предизвикателства? Развитието на добрата ти форма и здраве чрез вдъхновяваща физическа активност, ще те мотивира да се връщаш в залата и да постигаш все повече и повече.

Важно: Ако имаш здравословни проблеми или съмнения за такива, преди да започнеш да тренираш, се консултирай с лекар.

Icon Calendar неделя октомври 11, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.