fbpx

Какво представляват функционалните тренировки?

Функционалните тренировки най-кратко казано са тренировки, които помагат на човек да извършва ежедневните си активности по-лесно – да ходиш, да клекнеш, за да вдигнеш нещо тежко, да избуташ въртяща се врата.

С функционалната тренировка се правят упражнения, които са естествени за тялото движения от ежедневието.

Този тип тренировки се използват също за подготовката за състезания и спортове, като тенис, футбол и други.

Функцоналните тренировки първоначално са създадени с цел рехабилитация на пациенти, които са имали нужда от физическо възстановяване след нараняване или увреждане.

Упражненията са създадени, така че да помогнат на пациентите да си възвърнат физическата активност и да възстановят нормалните си ежедневни движения.

След това, идеята за функционалните тренировки е прегърната и от фитнес професионалистите, които я включват като тренировка, която симулират движенията от ежедневието с цел придобиване на сила и издържливост.

Както вече става ясно, с функционалните упражнения се тренира цялото тяло, вместо една конкретна мускулна група. Да вземем за пример скачането – когато скачаш, освен че използваш краката си, движението се отразява и на сърдечно-съдовата и дихателната система, и на цялата мускулатура, която осигурява плавното движение.

Някои трениращи предпочитат да използват функционалните упражнения като загрявка преди тренировката им. Други използват функционалните упражнения, като самостоятелна тренировка.

 

Какви са ползите от функционалните тренировки?

Името на функционалната тренировка идва от английската дума “function” и се превежда като тренировка с цел. А целта на тази тренировка е да ти помогне да изградиш сила, издържливост, координация и гъвкавост, с които да изпълняваш естествените си ежедневни движения по-лесно.

Освен чисто физическите положителни ефекти, функционалната тренировка спомагат също за:

1-во: Подобряване работата на съредчно-съдовата и дихателната система.

2-ро: Лечение на гръбначно изкривяване и болки в гърба и кръста (както споменахме, функционалните тренировки възникват като рехабилитационни упражнения за пациенти с травми и увреждания).

3-то: Подобряване способността на тялото да работи като едно цяло. Идеята на функционалните упражнения е да ангажира цялото тяло, вместо да се работи за отделни части.

4-то: Приучаването на ума да контролира тялото като едно цяло, може да предпази човек от наранявания в ежедневните дейности. Например, ако трябва да вдигнеш тежък кашон от земята и го направиш неправилно, като просто се наведеш и разчиташ на мускулите в долната част на гърба, можеш да си причиниш травма на кръста. Ако обаче си тренирал клекове и мъртва тяга, които са част от функционалната тренировка, ще знаеш как правилно да вдигнеш кашона без да се наравниш.

5-то: Подобряване на самочувствието и увереността в ежедневното изпълнение на задачите ти.

Функционалната тренровка е много добър вариант за физическа активност, с която да изпълниш предписанието на Световната Здравна Организация, а именно – да се правят по 150 минути седмично упражнения с умерена физическа активност или 75 минути седмично – упражнения с висока интензивност.

Къде да тренираш функционални упражнения?

Функционалните упражнения буквално могат да се изпълняват навсякъде. Фитнесите, залите за груповите занимания, и Youtube предлагат различни комбинации на упражнения за функционални тренировки.

По-надолу, ще намериш и инфрмация за различните упражнение на функционалната тренировка и насоки как да ги изпълняваш.

Ако си начинаещ, ти препоръчваме да започнеш с групови занимания или с личен треньор, за да следваш насоките на инструктора. Също така, при наличие на болки в гърба, кръста, коленете или друг дискомфорт в тялото, трябва да се консултираш с лекаря си, преди да започнеш да тренираш.

 

Как да прaктикуваш правилно функционална тренировка?

За да е успешна една функционална тренировка, то е важно да вземеш под внимание няколко ключови стъпки.

Първо – определи целите си, в зависимост от физическите активности, които извършваш през деня. Така ще се ориентираш за движенията, които искаш да подобриш или улесниш.

“Когато започваш нова тренировка, било то функционална, било то друг тип физическа активност, то най-важно е да си поставиш адекватни цели спрямо физическата ти подготовка и здравословно състояние.

Второ – вземи под внимание физическата си подготовка и здравословно състояние. Ако е нужно, консултирай се с лекаря си.

Трето – важно е да използваш собствено тегло или свободни тежести, но не и уреди.

Четвърто – прави упражнения максимално близки до естествените движения от ежедневието, за да постигнеш максимални резултати.

Пето – включи разнообразни упражнения, които тренират гъвкавост, издръжливост, сила, баланс, координация и издържливост (Например, клекове, напади, подскоци, лицеви опори, тичане, мъртва тяга и т.н.)

Шесто – тялото работи като едно цяло по време на тренировката. Ако имаш по-слаба част от тялото, то функционалните упражнения трябва да бъдат подбрани, така че да засилят тази част. С функционалното подобряване на конкретните части, ще се подобри и цялостното движение.

Седмо – следи резултатите си и прогреса за изпълняваните упражнения (брой повторения, вдигнати килограми, време за изпълнение на упраженението).

Функционалната тренировка може да бъде с различна интензивност. Високо интензивната функционална тренировка е подходяща за напреднали, т.като натоварването е по-високо и е нужна известана физическа подготовка. Ниско интензивна функционална тренировка е подходяща за начинаещи.

Важно: Ако имаш здравословни проблеми или съмнения за такива, преди да започнеш да тренираш, се консултирай с лекар.

Виж още: Каква екипировка ти е нужна за функционална тренировка в домашни условия.

Icon Calendar понеделник декември 28, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.