fbpx

Питали ли сте се защо настъпването на пролетта е подходящо време за детокс на тялото? Защо сега и как да изчистим организма си без да го стресираме, ще разберем от интервюто с Камелия Буюклиева, която е Диетолог и Клиничен нутриционист, завършила King’s College London. Вече се срещнахме с нея по темата за „Какво да пиеш, когато тренираш за по-добри резултати“, а сега ще ни разкаже каква е ролята на напитките за резултатите от тренировката и спортуването.

 

Здравей, отново Ками ☺ Защо съществува всеобщото възприятие, че детоксът е свързан с пролетта и правилно ли е?

 

И да, и не.

Първо много е важно да се каже какво точно се има предвид, като говорим за “детокс”. В случая не се визират естествените пречистващи процеси на тялото, а по-скоро разни допълнителни действия, храни, напитки, добавки или режим, който спазваме, за да помогнем на тялото да отведе ненужните вещества, натрупаните мазнини и всичко онова, което забавя оптималното му функциониране.

Пролетта е сезон на “разцъфване” както в природата, така и според нашия биологичен часовник. Именно затова пролетта (както и есента, тъй като това са “преходните” сезони) е изключително подходяща за ,,детокс” или някаква форма на пречистване на тялото, а с него и на съзнанието ни.

Нека не забравяме също, че в подобни ,,преходни” моменти тялото ни и съответно имунната система са по-слаби и сме по-уязвими към настинки, грипове и различни възпалителни процеси. Това трябва да съобразим и да се консултираме със специалист, ако планираме детокс режим, за да не се окаже, че накрая временни ограничения с цел подобряване на здравето и фигурата ни всъщност са довели до сериозен компромис с естествените защитни механизми на тялото ни.

За мен детоксът е продължителен процес, а не режим, който да спазваме веднъж годишно или само когато искаме да отслабнем.

 

Какви са признаците, които подсказват на човек, че има нужда да детоксикира тялото си?

 

Много се радвам, че ме попита именно това, тъй като много често ми се случва да пристигат клиенти при мен с думите: ,,имам нужда от детокс”, а аз все се чудя въз основа на какво те са си направили този извод.

За мен като професионалист в сферата е важно не просто да правя режими по желание на клиента, а заедно с него да изградим персонален план за действие, който е съобразен с техните нужди и здравно състояние в този момент. Също така много държа клиентите ми да са наясно с целия процес и да знаят ЗАЩО съм препоръчала дадена храна, например. В случая с детокса за мен е най-ценно човекът отсреща да разпознава сигналите на тялото си и да откликва на тях, а оттам нататък да работим заедно към подобряване на цялостното здраве и изграждането на дългосрочни навици и разумни избори.

 

За ,,симптомите” на интоксикация имам цяла табличка още на първите страници на първата си авторска книга ,,ДЕТОКС: от А до Я”. Там всеки един може да отговори с ,,да” или ,,не” и така да прецени дали му е нужен детокс в този момент. Споделям с вас тази табличка, за да погледнете и вие навътре в себе си и да прецените дали тялото ви функционира оптимално в момента.

Какви са правилните стъпки за детокс?

 

,,Правилни” стъпки  е доста подвеждащо казано. Винаги съм избягвала да използвам подобни епитети, тъй като смятам, че те са много относителни и подобни генерализации могат да изиграят лоша шега на някого особено ако бъдат приети твърде буквално.

Именно на това посветих и цялата си книга ,,ДЕТОКС: от А до Я”. В нея няма да намерите рестриктивни режими, тайни за пречистване или други мистични рецепти за моментално отслабване, а по-скоро разглеждам цялостната концепция за детокса, най-често срещаните митове и как можем сами да прилагаме принципите на пречистване, като ги адаптираме спрямо нивото ни на интоксикация в момента.

 

Какви са рисковете и за какво трябва да внимават хората?

 

Не само при детокс режимите, но и като цяло при въвеждането на каквито и да е рестрикции или нови навици, би следвало да сме изключително внимателни.

Знам колко е изкушаващо да прочетем нещо с обещание, че след няколко седмици или дори дни ще сме чисто нови, отслабнали, красиви, здрави и т.н. Правила съм и аз подобни грешки и е съвсем разбираемо, тъй като хората обичаме понякога да идеализираме и вярваме в каквото е най-лесно и удобно. Но особено когато става въпрос за здравето ни, за тялото ни, което трябва да ни служи цял живот трябва много осъзнато да действаме във всеки един момент.

Като цяло рисковете от детокса са свързани с моментите, когато тялото ни е по-уязвимо – по време на болест, след операция, при възрастни над 60 годишна възраст. Също така не се препоръчва спазването на детокс режими и рестриктивни диети, когато главната цел на тялото е да расте или да бъде източник на живот, както е при подрастващите организми (до около 22-23 години), при бременни и кърмещи.

Силно препоръчвам консултиране с диетолог (не фитнес инстуктор или интернет) или медицинско лице, ако сте решили да предприемете подобна крачка.

Можеш ли да дадеш примерно меню за Пролетен детокс?

 

Всъщност избягвам да давам подобни менюта отново заради суров личен опит. Помня като по-малка и не толкова добре осведомена, водеща се от тенденциите по списанията, щом видех заглавие на корицата от типа на ,,детокс”, ,,диета”, ,,пречистващ режим само за 3 дни” или нещо  от този тип, директно си купувах списанието и отварях директно на въпросния режим. Очите (а и трезвата мисъл) игнорираха всичко останало. Бях водена именно от рестрикциите, правилата, исках да имам максимален контрол, всичко да е изчислено до последния грам, да е 1:1 като описаното. Изобщо не си давах сметка, че това е писано от човек, на когото му липсва каквато и да е експертиза. Не осъзнавах, че именно тази дума ,,диета” е сложена неслучайно с едър шрифт и ярък цвят на предната корица, за да може още 100+ момичета като мен да ,,инвестират” в тайната, която списанието обещава да разкрие. Е, тайна няма – това мога да кажа със сигурност.

Именно затова не искам днес – 10 години по късно аз да съм човекът зад списанието, който привлича с фалшиви обещания, не искам да продължавам порочния цикъл, а напротив.

Мисията ми е друга и тя не включва зелен чай, броене на калории и завиване с кухненско фолио.

Какво би посъветвала хората, които имат нужда не само от прочистване на организма, но и на съзнанието, ежедневието и въобще начина на живот?

 

Нещата са свързани независимо дали го вярваме или не.

Когато съм напрегнат/а/ в работа, имам да свърша 2584 различни задачи и същевременно да отделя време за семейството си, може би това да съм максимално здрав/а/ и в най-добра форма не е мой приоритет… сигурно сте си го помисляли, нали?

Когато разграничаваме здравето от задълженията – тогава идват и проблемите. Ключово бе и за мен да си кажа един ден: ,,Както ТРЯБВА  да си науча и да си взема изпитите, така е и мое задължение и отговорност да си приготвя вкусна вечеря, да си направя изследвания на кръвта, да спя дълбоко и качествено”. Направете го и вие, защото независимо колко лекари или хранителни специалисти посетите, независимо колко инвестирате в здраве и комфорт, най-ценната промяна е безплатна, но и най-трудна и идва не от книги и чужда ,,експертиза”, а от самите вас – от вашето желание да сте най-добрата версия на себе си, да сте енергични, да постигате целите си, да се наслаждавате на живота и т.н.

 

Можете да се свържете с Камелия през нейната платформа THE HEALTH HUB, в социалните мрежи на @health_hub_bulgaria или да запишете час за индивидуална консултация на телефон +359 889 474 004 или на имейл thehealthhub.bulgaria@gmail.com.

 

 

Icon Calendar сряда март 17, 2021
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.