fbpx

(Правилното заглавие на тази статия трябва да е Как, а не Дали да!)

7 грешки, които допускаме

  1. Губим мотивация поради липсата на контакт с треньора ни или другите трениращи
  2. Мързелът надделява, когато останем вкъщи
  3. Правим грешни тренировки сами (вкъщи)
  4. Пренатоварваме се, за да „убием“ времето в изолация
  5. Оправдаваме обездвижването с липсата на подходящи уреди в домашни условия
  6. Не тренираме, защото не можем да ходим на фитнес
  7. Разчитаме, че когато „всичко отмине“, ще наваксаме

Която и от версиите за случващото се през 2020г. със света да сте приели, факт е, че ситуацията около нас е необичайна, създава стрес и чувство за несигурност. В такъв момент човек има нужда от нещо познато, от нещо сигурно, на което да се опре и да продължи нататък. Необходими са ни всякакви здравословни отдушници. Спазването на някои правила (носене на маска, физическа дистанция, дезинфекция) повечето хора приемат за ненужно ограничаване на личната им свобода. Други пък се радваме, че най-накрая въпросът за личното пространство стана актуален и не е проява на грубост да поискаш да не ти дишат в лицето на опашката в магазина…

Без да остроумнича повече, се връщам на нашата тема – да тренираме ли точно сега, това ли е най-важното? Да, важно е. Най-важното е да преминем през всичко това с минимални загуби. Не спирайте да бъдете позитивни, колкото и да е трудно. Грижете се за себе си. Да сте в добра форма е много нужно точно сега. А как да го постигнем? Как да поддържаме форма, когато в сила влизат толкова ограничения? Ето няколко теми за размисъл…

  1. Губим мотивация поради липсата на контакт с треньора ни или другите трениращи

Много хора тренират единствено извън дома си, поради ред причини – предпочитат по-активни тренировки, трудно е да се изолират от другите членове на домакинството, нямат достатъчно пространство, предпочитат да го правят в група, използват това време, за да се видят с близки, липсва им мотивация, ако са сами… причините са наистина много. Когато сте избрали спорт, който изисква специални условия (терен, екипировка, уреди, партньор, съотборници), е ясно, че няма как да тренирате пълноценно в домашни условия. Ако се занимавате с танци, баскетбол, тенис – наистина е абсурдно да ви убеждавам по време на пандемия да тренирате любимия си спорт. Но всички знаем, че преди да започнете истинската си тренировка, имате нужда от „загрявка“ – упражненията за стречинг, и за подобряване на кръвообръщението, с които започва всяко занимание, могат да се правят и у дома. Обърнете се към треньора си и/или хората, с които заедно сте тренирали – не губете контакта с тях, много често те могат да ви дадат полезни идеи какво да правите сами вкъщи. Освен това, когато знаете, че те са здрави и продължават да работят, ще е много по-лесно и вие да направите нещо.

  1. Мързелът надделява, когато останем вкъщи

Когато се видяхме в началото на юни, една пациентка ми каза „Д-р Заралиева, какво да направя, знам, че е много важно да си правя упражненията, но вкъщи ми е по-лесно да отворя хладилника, отколкото да правя коремни преси!“. Логиката в това изречение е неоспорима, но … Въпреки че не сте в офиса, работите от вкъщи, нали? Точно така трябва да подходите и към физическата активност – това е нещо, което трябва да се направи. Да се храните с двойни и тройни порции не е необходимо.

  1. Правим грешни тренировки сами (вкъщи)

Големият проблем на тренировките у дома е дали ги правим правилно. В залата, работейки с треньор, разчитате, че той ще коригира грешките, които неминуемо се допускат по време на тренировка. Ето защо е много важно да правите неща, които познавате добре. Макар и да е по-скучно, провереното елиминира до голяма степен риска от травми. Винаги избирайте за правене на упражнения пространство, в което няма риск да се ударите в нещо, и задължително използвайте мат за йога/килимче за упражнения. Може да звучи като излишно напомняне, но професионалния ми опит показва, че травмите от тренировки у дома се дължат на съвсем банални грешки.

  1. Пренатоварваме се, за да „убием“ времето в изолация

Разбрахме се, че е много важно да тренираме. Правилото в кинезитерапията, което спазваме винаги, е „начесто и по малко“. Много по-добре е да повторим някое движение 3-4 пъти за 1 минута, и така на всеки час, отколкото да повтаряме до припадък. Когато правите тренировка в къщи, нека тя да е толкова продължителна, колкото обичайно се занимавате. Ако сте били от хората, които ходят на фитнес 3 пъти седмично за по час, може да тренирате до 5 пъти за по 40 -50 минути за седмицата. Има дълъг списък от заболявания, които се наричат „болести от пренатоварване“. Обикновено се получават, когато човек работи физически труд, но все по-често ги диагностицираме при хора, които тренират активно, но са избрали неподходящ за тях спорт или прекарват твърде дълго време в залата.

  1. Оправдаваме обездвижването с липсата на подходящи уреди в домашни условия

За да се спасим от обездвижването, ни трябват елементарни неща – постелка (мат) за йога, ластик със средно съпротивление, гирички. Ако нямате, може да си поръчате да ви ги доставят, или да действате с подръчни материали. Постелката е най-важният елемент, за да избегнете излишно натоварване на гръбначния стълб, коленете и лактите (в зависимост от изходната позиция). Чудесно би било, ако имате велоергометър и лост, но дори и да нямате, не е страшно. Почти всички уреди от фитнеса могат да бъдат заменени частично или напълно от мебелите и стените у дома. Разходките в парка този път не са забранени, така че може да походите малко. Или просто отидете до някой по-далечен магазин за броколи и лимони J.

  1. Не тренираме, защото не можем да ходим на фитнес

Фитнес залите са затворени, и много хора се оправдават с това. Но, както казахме по-горе, това изобщо не означава, че не можем да се грижим за себе си. Така че смело слагайте спортния екип и действайте!

  1. Разчитаме, че когато „всичко отмине“, ще наваксаме

Това е обещание като онова, че от понеделник сме на диета – абсолютно погрешно и неефективно. Ако се подготвяте за състезание, да, може да наваксате. Ако тренирате са добро здраве и издръжливост, всеки пропуснат ден е само в минус. За тялото, което е свикнало на тренировки, липсата им води до стрес. А когато „всичко отмине“, и започнете да тренирате ударно и да спазвате и хранителна диета (защото иначе няма как да влезете във форма), ще си създадете още по-голям стрес. За физически активните хора постоянството е изключително важно. Макар и с ограничения, не спирайте да давате на тялото си онова, което е най-естествено за него – движението!

Бъдете здрави!

 

д-р Айча Заралиева

Започни сега. Не днес, а сега. Повече по темата как да водиш здравословния активен начин на живот, можеш да прочетеш в ebook-а „Направи си сам. Екшън план.“

Icon Calendar неделя ноември 29, 2020
Icon Profile Д-р Айча Заралиева

Д-р Айча Заралиева е родена на 1. Април 1986 в Търговище. Завършва медицина в МУ – София през 2011г., и здравен мениджмънт през 2013г. в УНСС – София. През 2016г. придобива специалност физикална и рехабилитационна медицина. От 2017г. е асистент в Катедрата по физикална медицина и рехабилитация към Медицински факултет на МУ – София и работи в Отделението по физикална и рехабилитационна медицина на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“ – София. От 2018г. се присъединява към екипа на Медицински център „СпортМед“ в София. Професионалните ѝ интереси са в областта на заболяванията на опорно-двигателния апарат, свързани с пренатоварване, спортен травматизъм, дегенеративните ставни заболявания, увреждания на периферната нервна система и тяхното лечение с методите на физикалната медицина, кинезитерапията и рехабилитацията.