fbpx

Ако обичате природата и се интересувате от outdoor активности, със сигурност сте чували за трекинг (trekking) – една от разновидностите на разходка сред природата.

 

Какво представлява трекинг разходката сред природата?

За разлика от хайкинга, който е еднодневен излет, трекингът се характеризира с доста по-сериозна физическа активност и продължава повече от един ден.

В последно време все повече хора започнаха да практикуват трекинги в планината, благодрение и на многото туристически дружетва, които организират групови такива дори само за уикенд. Това се оказа освен добър начин да разпуснеш сред природата, напускайки шумотевицата на града, така и доста добър начин за кардио тренировка.

 

Как трекинга ми помогна за подобряване на социалния ми живот?

Като новодошла в нашата столицата след завършване на университет, търсех различни варианти да си създам нова социална среда. Пробвах различни неща – танци, спортни активности и т.н., но не беше съвсем моето.

От малка са ме водили понякога (сравнително рядко, 1-2 пъти годишно)в планината и винаги ми е било приятно. Майка ми ме подтикна да намеря някое туристическо дружество в София, с което да ходя по преходи, но разбира се като повечето хора, не исках да ходя сама, исках да имам компания, но все не намирах съмишленици за ходене по планини.

Така, след като около година-две само гледах различни програми за преходи и случайно ми препоръчаха една от многото фирми, които ги организираха, се записах на първият си трекинг уикенд с преходи до връх Безбог и Тевно езеро в Пирин.

Реших, че повече няма да чакам някой да ми се върже на акъла. След тази доста тежка за мен първа по-близка среща с планината, тя открадна сърцето ми и преход след преход се влюбвах все повече и повече в нея. Както се казва – с яденето идва апетитът, така се случи и при мен.

Каква физическа подготвка е нужна за трекинг преходите?

Въпреки трудностите, умората и мускулната треска първоначално, поради липсата на физическа подготовка за трекинг натоварването, не се отказах и осъзнах, че за да продължа с ходенето по планини и да мога да разглеждам и по-интересните и недостъпни местенца, ще трябва да подготвя тялото си с високо интензивни тренировки в зала( HIIT, Tabata и др.). Защото колкото и да изглежда като нещо не толкова натоварващо, то нали само си вървиш, ще каже някой, да изминаваш десетки километри на ден и то по пресечени терени и терени с доста голям наклон, си се изисква добра физическа форма.

 

Как трегингът помага за поддържането на добра форма и здраве?

Оказва се даже, че трекинг преходите по планини са една от най-дорбите тренировки, които може човек да си направи и също така спомагат много за:

  • намаляване на риска от сърдечни заболявания
  • подобряване на кръвното налягане и кръвната захар
  • Увеличаване на костната плътност, тъй като ходенето е натоварваща активност
  • Изгражда сила и устойчивост в мускулите на бедрата, доланат част на краката, глутеуса, подколенните сухожилия
  • Подобрява баланса
  • Нормализира теглото
  • Подобрява дишането и дава по-голяма кардио издържливост и повече въдух.
  • Не на последно място проучване показва, че трекингът влияе положително и на настроението ни, понеже ние сме създадени да живеем сред природата и много често забравяме за това.

Също така с излизането в планината човек се потапя в една тишина,където може дори да чуе мислите си. Планината може да ти даде отговори на въпроси, които те тормозят. Разбираш наистина колко сме малки пред силата и величието на природата и как не е нужно да имаш цялото изобилие от удобства и неща, с които сме заобиклени в градски условия, за да се чувстваш добре и да си щастлив.

Едновременно с това можеш да се запознаеш с други готини, луди глави, обикалящи туристическите пътеки (а и не само тях) в търсене на магични и незабравими гледки, които може само планината да предложи .

Затова, особено в днешните странни времена, в които живеем и когато фитнес залите са затоврени, трекинг преходите в планината могат да са начинът за подържане на физическата ни форма, а също така и за запазване на психическото ни здраве.

Трекинг за начинаещи – за какво да внимавате?

Ако сте начинаещ, без много опит, бъдете изключително внимателни или най-добре намерете планински водач за трекинг, който да ви разведе из прекрасните кътчета на природата. Защото планината е красива, но може да бъде и опасна. Затова с нея шега не бива и трябва да имаме респект към нея, и да не подхождаме лекомислено, ако искаме да ни допусне до себе си.

Също така, спазвайте някои неписани правила, като да не унищожавате растителни или животински видове безпричинно.

Събирайте боклука си в торбичка и си го изхвърляйте в градските контейнери, а не на полянките или в някой храсталак, защото ако искаме да се ползваме от благата на природата, трябва да я пазим и уважаваме.

Как да се подготвите за трекинг?

decathlon.bg

  1. Изберете си водач или фирма, която оргазнизира трекинг турове.
  2. Уверете се, че водачът и дадената фирма имат доказан опит и са лицензирани да водят хора в планината. Особено важно е за зимните преходи, т.като за тях се изискват по-напреднали и специфични знания и умения и планината тогава крие доста повече опасности.
  3. Проверете/разпитайте какви трекинг турове предлага дадената фирма и дали са подходящи за вашата физическа форма, понеже има трекинги за начинаещи и напреднали. За някой от маршрутите има описано и в интернет какво е натоварването по скала от 1 до 5, за да прецените дали ще ви стигнат силите за прехода, който сте си харесали.
  4. Подгответе си необходимата екипировка. Обсъдете ако е нужно с водача, каква екипировка ще ви трябва за конкретния преход, тъй като в зависимост от сезона, а понякога и от терена, тя може да е различна. Това, което не бива да забравяте е да носите със себе си винаги дъждобран и челник. В планината времето е доста променливо и дори да пече слънце е възможно за 10-15 минути да се скупчат облаци и да завали дъжд, затова дъждобрана е абсолютно задължителен дори по прогноза да не дават, че ще вали. Челникът също не бива да излиза от туристическата ви раница, защото не се знае дали няма прехода да отнеме повече време от предвиденото, това е доста често срещан проблем в планината. Може да има по-бавен човек в групата, може да загубите пътя, а може и просто да ви се наложи да отидете вечер до тоалетна, а има доста хижи, на които тоалетните са външни и ще се наложи да вървите по тъмно навън до тях.

Не покоряваме планината, а самите себе си.

(Едмънд Хилари)

Icon Calendar петък декември 18, 2020
Icon Profile Станислава Явашева

Здравейте, Аз съм Станислава. От 4 години тренирам активно и забелязвам как това се отразява не само на физиката, но и на психиката ми. В началото започнах с ниско интензивни тенировки като йога, пилатес, въздушна йога, но постепенно интересът ми се измести към високо интезивните такива, и по-спецално: Tabata, HIIT, различни видове кондиционни и кръгови тренировки. По тях се запалих в следствие на любовта ми към планината и желанието ми да имам по-голяма издържливост по време на трекинги в нашите прекрасни планини.