fbpx

В опита си да постигнем щастлив и балансиран живот, често забравяме да му се наслаждаваме пълноценно. Правим едно нещо, а мислим за друго. Поглъщаме храната, вместо да отворим сетивата си за да й се насладим. Тревожим се с хиляди мисли вечер, когато си легнем в леглото, вместо да позволим на кожата си да усети мекотата на завивките и аромата на уюта, който сме постигнали.

За да разберат какво прави хората щастливи, Харвардският университет и Матю Килингсуърт правят приложение, с което в реално време хората могат да споделят какво правят в момента и как се чувстват.

Резултатите на повече от 15 хилиляди души, показват че през половината от времето ни умът ни се занимава с това да се тревожи и мисли за неща, които не се случват в момента.

Изследователите стигат до извода, че хората, ангажирани с това, което извършват в момента, са с 10-20% по-щастливи от хората, които извършват същите дейности без да са фокусирани върху тях.

Матю Килингсуърт говори по темата на щастието на TED и споделя, че всъщност щастието се състои в това умът ти да бъде там, където са и краката ти. Така че, формулата да постигнеш щастлив и балансиран живот, всъщност е в това, да се научиш да се концентрираш върху това, което се случва тук и сега.

Веднъж приятелка ме попита:

  • Знаеш ли кой е най-важният човек за мен в момента?.
  • Кой? – отвърнах с любопитсво
  • Ти!
  • ?!
  • Най-важният човек е този, с който прекарваш времето си в момента.

Как да се научиш да бъдеш концентиран в задачите си и да се наслаждаваш на момента?

Пробвай тези 7 прости, но доказани практики, за да подобриш баланса между работата и личния живот.

1-во За всяко нещо, което правиш е нужно да си отговориш на въпроса „Защо“

В отговора се крие ключът към мотивацията. Ако си започнал едно нещо, то е имало причина да го направиш. И ако сега си забравил за нея, то като си я припомниш, ще си върнеш ентусиазма и работата вместо да бъде досадна, ще придобие смисъл.

Спри. Отдели няколко минути и помисли. Защо правиш това, което правиш в момента. Каква беше причината да го започнеш?

Намерението, с което започваш нещо, често може да бъде забравено под влиянието на рутината на ежедневието. Опитай се да си припомняш по-често „ЗАЩО“ го правиш. Ако е нужно дори си сложи аларма на телефона или лепяща бележка на лаптопа.

А щом се върне ентусиазмът – резултатите също ще се повишат, а от тях и удовлетворението ти.

2-ро Ако работиш това, което обичаш, то вече не е работа.

Да имаш щастлив живот е пряко свързано с това дали си щастлив на работа. Все пак там прекарваш голяма част от деня си. Хората, с които си заобиколен, влияят до голяма степен на мислите ти, на поведението ти. (Всеки от нас е средно аритметично на петте човека, с които прекарва най-много време).

Щастието на работа е свързано и с възможностите, които ти предлага компанията, в която работиш. Имаш ли свободата д се развиваш и да израстваш?

Ако се върнем на предната точка и въпросът „Защо?“ – припомни си какво обичаш в работата си, какво те кара да се чувстваш удовлетворен и щастлив. Проучи какви възможности предлага работодателя ти за развитие и прецени дали не е дошло време да надградиш това, което си правил до момента.

3-ро Определи си граници между личното и служебното време.

Ако работиш това, което обичаш, значи не работиш – да, така е, но ако не поставиш някакви граници, рискуваш да пренебрегнеш близките си, семейството си или самият ти да прегориш от работата.

Затова е важно да си позволиш да се насладиш на обедната почивка, вместо да хапваш набързо на бюрото или накрак, докато бързаш от една за друга среща.

Не забравяй, че ти е нужно и движение, за да си здрав и ефективен, както на работа така и като цяло. Затова си определи време за спорт и упражнения. Избери си физическа активност, която е най-похдходяща за теб и я превърни в хоби, за да извлечеш максимални ползи и удоволствие от нея.

Когато си с приятели, остави телефона настрани и забрави за имейлите. Фирмата няма да се изчезне, докато обядваш, нито работата ще се изпари.

Докато проверявах телефона си по време на една обедна почивка, приятелката ми ме попита:

  • Фирмата ще загине ли, ако не отговориш?

4-то Започвай и завършвай деня с време за себе си.

Създай си сутрешна и вечерна рутина, с която да постави на първо място себе си, здравете си и щастието си. Отдели си време, за да изпиеш в тишина чаша чай или кафе. Да почетеш списание, което не е свързано с работата ти. Да направиш упражнения за разтягане и релаксиране на ума и тялото. Медитирай.

Сутрин времето отделено за теб самия, ще ти помогне да се подготвиш за деня и да бъдеш по-ефективен в изпълнението на задачите.

Вечер – релакса, медитацията и упражненията, помагат за качесвото на съня. В резултат ще започнеш да се събуждаш по-отпочинал и зареден с енергия за предизвикателствата на деня.

5-то Упражнявай се в „нищоправене“.

На колегите ми от чужбина им беше много интересно, като на въпроса „Какво правиш?“, получаваха отговор от бълграските си колеги: „Нищо. Работя.“

Всъщност, тук става въпрос не за народопсихологията ни, а наистина за това да се научиш да почиваш качествено. Понякога е добре да отделиш някой друго допълнителен час за сън. Или да излезеш от офиса и да подишаш чист въздух. Да станеш от бюрото и да се разтегнеш с подходящи стречинг упражнения за офиса.

Отделените часове, а дори и минути, за почивка, според проведено проуване от Университета Илинойс, ще ти се отплатят с повече креативност, по-висока ефективност, и по-добро здраве.

 

6-то Огледай се, вслушай се, усети какво се случва около теб.

Докато се прибираш от работа, ходи пеша. Ослушай се, огледай се, наблюдавай града и природата около теб. Откъсни мислите си от работата и се потопи в атмосферата около теб.

Когато се приготвяш сутрин за работа, стани 10 минути по-рано, за имаш време да се приготвиш и да не бързаш, да стигнеш до офиса.

Направи си среща с колегите преди да отидете в офиса да пиете по кафе.

 

7-то Планирай си време за дигитален детокс.

Технологиите, отавна са част не само от служебни ни, и от живота ни въобще. Опитай се да се откъснеш от тях за около час и прави нещо друго вместо да гледаш в телефона, компютъра или теливизора. Или можеш да си определиш зони от дома ти, в които да не ползваш телефона си. Например в спалнята – така ще си осигуриш по-добър сън без разсейване.

 

А как да планираш времето си, така че да имаш време и за работа и за личне живот и за почивка – научи от статиите за управление на времето.

 

Източник: https://www.mindfulleader.org/blog/27650-7-tips-to-balance-your-work-life-with

Icon Calendar вторник юли 7, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.

Icon dumbell Трудност: Средна
Icon knowledge Препоръка

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.