fbpx

Карането на колело е един от най-лесните начини да вкараш повече физическа активност в ежедневието си, като го използваш за придвижване до училището, офиса, магазина или парка.

При създаването си, велосипедът е имал за цел по-скоро да забавлява и разнообразява хората, отколко да е средство за придвижване.

В днешния динамичен свят кареното на колело е здраве – предпазва от редица болести, подобрява цялостното физическо и психическо състояние на човек. Освен това, колоезденето е чудесно хоби дори за хората, които обичат адреналинни спортове – за тях има планински и пистови велосипеди.

Колоезденето, освен че подобрява нашето собствено здраве, то е полезно и за градската среда и намаляването на вредните емисии във въздуха от автомобилите. Затова в много европейски държави се насърчава придвижването с велосипеди. В България за радост, също има напредък през последните години в подобряването на условията за колоездене в градовете, чрез осигуряването на подходящи за предвиждаване с велосипеди алеи.

Колелото може да бъде лесно приложено в ежедневието ти, както като високоинтензивна тренировка, така и като умереноинтензивна тренировка. А както вече сме споменавали, Световната Здравна Организация (СЗО) съветва да правим 150 минути седмично физическа активност с умерена интензивност или 75 минути седмично с висока интензивност.

Едно от най-големите предимства на тренировката с велосипед е, че не е нужно да отделяш допълнително време, а може да тренираш, докато отиваш на работа или на училище.

Ето и по-конкретно какви са ползите от карането на велсипед.

Какви са ползите от каране на колело за здравето ни?

  • Карането на колело намалява риска от сърдечно–съдови заболявания
  • Колоезденето води и до изгаряне на много калории
  • Любопитен факт е, че ако избереш велоегрометъра, ще изгориш между 300 – 400 калории за час, а ако избереш карането на колело в парка ще изгориш 2 пъти повече калории.
  • Карането на колело също действа благоприятно за здравината на мускулите.
  • Подобрява стойката и координацията.
  • Намалява тревожността и депресията – както всяка физическа активност и колоезденето води до отделяне на хормона на щастието, с което подобрява, освен физическото, но и психическото здраве на човек.

 

Къде да практикуваш карането на колело като спорт?

Интересното при велосипеда е, че през годините претърпява развитие и приложението му става все по-широко, благодарение на което той намира място във фитнес залата и в дома ти (велоаргометър), в басейна (воден спининг), дори. Така, освен на открито, можеш да караш колело и на закрито.

Ако искаш да караш колело на стръмни и скалисти места, трябва да използваш планинския велосипед.

А ако искаш да караш в парка или на прави места, трябва да използваш градския велосипед.

Също може да се кара на пистата на състезания за колеле, а колелото което е предназначено за това е пистовият велосипед.

Какви велосипеди и екипировка са ти нужни за карането на колело?

Има разнообразни видове екипировки за различните видове велосипеди и за различните места за каране на тези велосипеди.

Колело, за което е нужна най-малко екипировка, е градското колело – за него ще ти е достатъчна каска и евентуално ръкавици. За колоездене при дъжд, можеш да си вземеш и специален дъждобран, който е под формата на пончо за по-голям комфорт. Дрехите ти е добре да бъдат със светлоотразителни елементи (или светлоотразителна жилетка), особено, ако ще караш колелото в тъмната част на деня.

Екипировката за останалите видове колоездене на открито е следната – каска за планинско колело, ръкавици, очила, с които да предпазиш очите си от стърчащи клони и храсти, които са по трасето. Дрехите също е нужно да бъдат изработени от подходяща материя, която да те предпази от планинските условия – дъжд, вятър. Можете да добавиш и наколенки, ако прецениш, към екипа си.

Макар че имат една и съща екипировка, в зависимост от предназначението си велосипедите са различни – някои са със състезателна цел други са със спортна цел, а трети за забава.

Ето и примери: Градски велосипед, Планински велосипед, Шосеен велосипед, Пистов велосипед.

Градски велосипед е най–широко разпространеният велосипед. Той служи за разходка в парка, пътуване до работа, или просто каране в населено място, като се използва за не големи разстояния.

Градския велосипед е оборудван с рамка, кормило, седалка и гуми за движение по асфалт често със стоп, багажник и фар. Има ръчни спирачки, като амортисьорите отсъстват, скоростите не са задължителни.

Планинския велосипед е предназначен за каране по черни пътища, стръмни наклони неравности и други. Снабден е с преден и заден амортисьори, омекотяващи неравностите. Гумите са с дълбок грайфер, осигуряващи дорбо сцепление, и солидни спирачки (все по-често е да са дискови).

Шосейния велосипед е спортен велосипед , той се използва за надбягване и състезания. За него е характерна специалната олекотена конструкция. Снабден е със скорости, големи колела и развива изключително висока скорост. Най–леките бегачи тежат само 3–5 колиграма. Това става постижимо само със съвременните технологии и използване на материали като алуминий, титан и други.

Пистов велосипед е друг вид на шосейния. Той има специална конструкция и е предназначен за състезания в зала (закрит или открит колодрум) или друг вид скоростни трасета. Обикновено се произвеждат единични бройки, според размерите и изискванията за даден състезател.

 

Колко често да практикуваме карането на колело?

“Когато започваш нова тренировка, било то с велосипед, било то друг тип физическа активност, то най-важно е да си поставиш адекватни цели спрямо физическата ти подготовка и здравословно състояние.

Карането е добре да се практикува 3 – 4 пъти седмично, като ползите на тези тренировки се появяват чак след 48 часа. Всяка тренировка, включително колоезденето, трябва да трае минимум 1 час, за да може да се активират аеробните механизми, които изпозва да се произведе мускулната енергия чрез изгаряне на мазнини и кислород.

Велоаргометъра в залата или вкъщи може да се използва за кардио тренировка, като част от тренировъчния ти план.

Набралия популярност спининг, също използва модифицирана форма на велосипедите, като те най-често се прилагат за високоинтензивна интервална тренировка (HIIT). Такава тренировка може да бъде постигната и с градски велосипед и велоаргуметър, като съчетаете упражнения с различна интензивност.

Спинингът може да се практикува и във басейн – воден спининг.

Можеш да следиш за още интересно съдържание за колоезденето и тренировките с велосипеди, като се абонираш за бюлетина ни.

Важно: Ако имаш здравословни проблеми или съмнения за такива, преди да започнеш да тренираш, се консултирай с лекар.

Icon Calendar сряда ноември 11, 2020
Icon Profile Аделина Бейкова

Здравейте, аз съм Ади и помагам на www.onlinezala.bg като пиша статии за различните видове спортове, които пробвам и споделям преживяното с вас. Обичам да тренирам, защото това ми помага да водя здравословен живот, както и да ставам по–силна и гъвкава.