fbpx

За да сме здрави, отпочинали и трудоспособни, организмът ни трябва да функционира правилно.

Човешкото тяло извършва безброй видими и невидими за нас, сложни процеси, които ни държат в кондиция, и за да няма „бъг„ в работата, понякога се налага да му помогнем с прием на допълнителни  добавки. Една такава добавка е Магнезият.

Защо ни е нужен магнезий?

Магнезият (Mg) е химичен елемент и алкалоземен метал, който е един от най-разпространените в земната маса. Той има значителна роля в нашето ежедневие, защото се съдържа в почти всяка клетка и участва в множество ензимни реакции. Освен за хората, той е много важен и за животните и растенията. При последните, спомага за синтеза на хлорофил, а при животните, подобно на хората – активира и посредничи между редица биохимични реакции.

 

Човешкият организъм, се нуждае ежесекундно от магнезий.

 

Една от основните му роли, е да действа като кофактор или помощна молекула в биохимичните реакции, непрекъснато изпълнявани от ензимите. Той има важна роля в:

  • Производството на енергия;
  • Създаване на нови протеини от аминокиселини;
  • Играе важна роля в създаването и възстановяването на ДНК и РНК;
  • Част е от процеса на свиване и отпускане на мускулите;
  • Помага за регулирането на невротрансмитерите, които изпращат съобщения в мозъка и нервната система. Това от своя страна помага за предотвратяване или значително подобряване на депресивни и психични състояния. Повлиява благоприятно симптомите на ПМС, мигрена и др.
  • Съдейства за нормализиране на кръвното налягане. Има и противовъзпалителен ефект;
  • Подпомага формирането на здрав плод по време на бременност и минимализира моментите на дискомфорт през нея.

Невъзможно е да се изброят всички процеси в които магнезият участва, но ще разгледаме накратко положителното му влияние върху спортуващите хора.

 

Защо спортуващите хора се нуждаят от магнезий?

Yoga female cooking homemade salad

Всички професионални спортисти, приемат допълнително Mg и това не е случайно.

По време на тренировка на тялото му е необходимо 10-20% повече магнезий, отколкото когато почиваме.

Ако тренировките са интензивни и редовни, нуждата от минерала се увеличават.

Той помага на кръвната захар да се премести в мускулите и съдейства за извеждането на лактата (страничен продукт от освобождаването на енергията). Ако този остатъчен продукт остане в мускулите, започва да се усеща силно парене, което от своя страна води до физически дискомфорт и влошаване на спортните резултати.

 

Кои симптоми показват, че ни е нужен допълнителен прием на магнезий?

Ценни вещества за организма се губят и чрез потта и урината. Мускулните крампи и тиковете (неволеви трептения на мускулите) са един от първите признаци за магнезиев дефицит в организма.

Стреса и забързания начин на живот който водим в последните години се отразява често и на качеството на съня, който имаме.

Ключово условие за нормалното заспиване и поддържането на съня е релаксирането на съзнанието и мускулатурата.

Приемът на Mg преди лягане способства за повишаване нивото на хормона на съня – мелатонин. Помага на нервната система да се отпусне, действа релаксиращо на мускулите, а когато човек е спокоен и отпуснат, сънят идва бързо.

Освен че улеснява заспиването, Mg помага и за поддържане продължителността на съня – значително подобрява неговото качество и спира или свежда до минимум нощните събуждания.

Контролира производството на кортизол, инсулин и адреналин, които ако са в по-високи количества, превъзбуждат организма и пречат на добрия сън.

Защо се получава дефицитът на магнезий?

Експертите с право определят магнезия като един от най-важните минерали за енергийния метаболизъм в организма, което го прави задължителен елемент в здравословното хранене и начин на живот. И тук идва големият парадокс. Този толкова разпространен и полезен елемент в последните години е в дефицит при повечето хора.

Причините за това са различни – променени климатични условия, начин на хранене, модерното земеделие и изкуствените торове, които унищожават почвата. Също така тютюнопушенето, прекомерната употреба на алкохол, свръх интензивните тренировки, заболяванията, които имат пряко отношение към усвояването на минерала от организма и много, много други.

Можем ли да си набавим магнезий само с храната?

Опитите ни да си доставим магнезий само и единствено чрез храна, са обречени на неуспех, заради понижените му количества в продуктите (резултат от модерното земеделие и животновътство). Както и заради чувствителността му към рафиниране и топлинна обработка. Но това не означава, да ги пренебрегваме в менюто си.

Любопитен факт е, че за да си набавим адекватно количество  магнезий за ден е необходимо да изядем около 9 банана и 5 кг. ябълки. Пак повтарям, за ден!

Храни, богати на Mg са:

  • Банани и сушени плодове;
  • Риба – тон, скумрия, сьомга;
  • Авокадо, кейл, марула, спанак;
  • Сусам, елда, чиа, булгур;
  • Бобови култури ( накиснати преди да се сгoтвят );
  • Бадми, кашу, орехи ( предварително накиснати и след това изсушени );
  • Зелени водорасли ( спирулина, хлорела, афа );

 

  Първи симптоми, за магнезиев дефицит, могат да бъдат:

  • Спад в имунната система;
  • Нервност, безсъние;
  • Липса на апетит, отпадналост;
  • Мускулни крампи и изтръпналост;
  • Промени в сърдечния ритъм;
  • Чести смени на настроението;
  • Проблеми с паметта;

 

Какви са последствията от липса на магнезий в организма ни?

Негативните последствия от липсата на достатъчно Mg в организма ни, могат да се предотвратят с приемането на минерала под формата на хранителна добавка. На пазара има богат асортимент от препарати, но да уточним, че няма Mg в чист вид, а винаги е в комбинация с друго вещество.

Причината за това се обяснява с термина хелация – обединението на определена молекула с определен минерал. Този сложен процес, натурално се извършва в червата, но понеже никой не може да ни гарантира, че чревният ни тракт функционира правилно, хелацията се извършва предварително при производството на хранителните добавки. Така се гарантира по-доброто усвояване на минерала.

Най-общо казано, разнообразието в предлаганите на пазара магнезиеви продукти, се дължи на това с каква молекула е свързан минералът. Тези молекули от своя страна, биват органични и неорганични.

Най-разпространените форми с органичен характер са:

  • Магнезиев цитрат;
  • Магнезиев лактат;
  • Магнезиев аспартат;
  • Магнезиев глюконат
  • Магнезиев турат и др.

Неорганични форми:

  • Магнезиев оксид;
  • Магнезиев хлорид;
  • Магнезиев сулфат;
  • Магнезиев карбонат;

 

Въпреки, че целта на всички препарати е да запълни дефицита на Mg в тялото, не всички форми се усвояват ефективно от него. Смята се, че органичните форми, се възприемат много по-добре от неорганичните. Една от причините за това е, че те са много по-лесно разтворими във вода, а след попадането си в организма, под въздействието и на стомашните киселини, продължават разтварянето си, което значително увеличава % на абсорбация на минерала.

 

Какви подобрения да очакваме от приема на магнезий?

Магнезият е широко разпространена, добре проучена и финансово достъпна добавка, създадена в помощ на нашето здраве. Ако се приема с цел да се запълни дефицит, тя действа успокоително, намалява кръвното налягане, подобрява чувствителността към инсулин, облекчава депресивни и нервни състояния.

Трябва да знаем обаче, че при неправилна дозировка или избор на грешната форма, тя може да доведе, до някои нежелани реакции като – диария, стомашно-чревни неразположения, подуване на корема и др.

Целта на всички тези „неудобства„ е да изхвърли излишното количество Mg от организма. При коригиране на дозата или намирането на правилната форма която да приемаме, тези неразположения изчезват.

В заключение искам да отбележа, че Mg не е панацея и не бива да посягаме към него, безотговорно. Статията има информативен характер и не може да замести консултацията с лекар.

Icon Calendar понеделник февруари 7, 2022
Icon Profile Ваня Игнатова

Здравейте, Казвам се Ваня Игнатова. По образование съм педагог, но вече повече от 6 г. работя в сферата на био и здравословното хранене. Като един истински представител на зодия Телец, обичам да ми е вкусно и красиво. Разбирай – мнооого вкусно и мнооого красиво. Внимавам какво слагам на масата си, украсявам чинията си, но без да изпадам в крайности. Харесвам движението, мога да измина пеша стотици киломентри. Обожавам книгите, природата и добрата компания на приятели. От малка спортувам ( не професионално ). Тренирала съм какво ли не, но и до днес любими за мен остават скачането на ластик и играта на федербал. Ако ми се отдаде случай да се включа в някое от двете занимания, никога не пропускам.