fbpx

Как да разпознаваш и да се справиш с крадците на време?

„Да, да, знам, че за здравето ми е важно да спортувам нещо, но нямам време.“

Чували сте го, нали? Мислили сте си го, нали? А замисляли ли сте се защо нямате време?

Преди много години присъствах на обучение за управление на времето (time management). Лекторката започна, като нарисува на дъската един буркан. След това започна да рисува в него големи кръгчета, наподобяващи камъни. Между тях пък нарисува малки кръгчета, изобразяващи малки камъчета. И накрая запълни пространството между всички кръгчета с червен маркер, илюстриращ пясък между камъните.

Представете си сега, че големите камъни са вашите най-важни задачи за деня. По-малките камъни са по-малко важните, а пясъкът са най-малките и незначителни задачи.

Какво ще стане, ако в буркана първо изсипете пясъка?

Ще запълните целият буркан и няма да остане място за камъчетата – нито за малките, нито за големите.

#1 Правило – постави си приоритети

Затова първото и най-важно правило в управнеито на времето е да приоритизирате. Да знаете кои задачи са ви важни и кои могат да останат на заден план, след като приключите с първите.

#2 Правило – започни с най-трудната задача

Винаги започвайте с най-важните и най-големи задачи. Тези които отнемат най-много време и ви се струват най-трудни. Една започната задача, не изглежда вече толкова трудна, колкото отглаганата задача. Понякога отлагането ни създава допълниелно усещане за сложност, което не е реално.

#3 Правило – научи се да казваш Не на „крадците на време“

Крадците на време могат да бъдат други задачи, за които ти изскачат нотификации. Могат да бъдат социалните медии. Могат да бъдат хора – приятели, които ти пишат и звънят, както и колеги, които те питат „имаш ли минутка“. Знаеш, че „минутката“ никога не е минутка.

Можеш да си изработиш стратегии да ги избягваш, като изключиш нотификациите на телефона и компютра, като изключиш звука на телефона. Или дори да си сложиш слушалки, с което ще дадеш знак на хората около теб (било то в офиса, или вкъщи), че не можеш да им обърнеш внимание.

Или просто да се научиш да казваш „Не“. Човек сам трябва да си каже, когато „обувките са му тясни“, т.е. когато графикът му е препълнен със задачи и ще забави вече планираните, ако вмести нови.

#4 Правило – бъди скучен

Докато не приключиш с планираната задача или дейност, не се разсейвай със забавления, които ще „откраднат“ от времето ти. Има периоди, в които си заслужава да се изолираме и да избегнем шумните купони, за да си свършим работата, за да научим за изпита или да свършим някоя домакинска работа.

#5 Правило – научи се да си по-малко самокритичен

Понякога самите ние сме си „крадци на времето“. Ако се впускаш в детайли, които са повлияни от професионалнта ти оценка, помисли дали не става по-скоро въпрос за перфекционизъм.

Перфекционизмът често е признак на липса на увереност и страх от провал.

Вместо да се вглъбяваш в детайли, които е твърде вероятно само ти да забелязваш, научи се да гледаш голямата картина.

За да се пребориш със самокритичността, не пребързвай да даваш оценка на работата си. Обикновено първата реакция е най-критична, затова си дай време да се откъснеш от това, което си правил и да се върнеш към него по-късно.

Постави си граници, рамките на които да приемеш работата си за свършена. Можеш да си направиш чек-лист (списък с критерии), спрямо който да оценяваш работата си обективно без самокритичност.

А ако все пак се впуснеш в поредното преправяне на изпълнението си (защото в началото ще ти е трудно да преодолееш собствената си критичност), си задай въпросите:

„Мъдро ли използвам времето си? Достатъчно продуктивен ли съм? Дали няма да е по-добре да е свършено, отколкото съвършено?“

 

А как да си поставиш приоритети? Как да оцениш една задача колко е важна?

Състави си списък с критерии, които ще ти помогнат да оцениш една задача, независимо дали става въпрос за работа или в личен план. Например – критерият „семейство“ – може да е с флаг висок приоритет.

След като определите приоритетите си, разделете задачите спрямо тях. Бъдете обективни в оценката си и не се поддавайте на емоция – тази задача ми е скучна, тази ми е досадна, а тази ми е твърде трудна. Оценете ги коректно и щом ги приоритизирате, веднага се заемете с тях без отлагане.

Можете да подредите задачите си по следната схема:

  • Важно и Спешно
  • Важно и Неспешно
  • Неважно и Спешно
  • Неважно и Неспешно

Преглеждайте свършените задачи за деня или седмицата и проверете дали приоритетите са били правилни или има нужда от корекция на критериите. В началото може да отнеме време, докато напансете ежедневието си планирания график, но с времето ще става все по-лесно.

В един момент ще усетите, че имате свободно време, което ще се чудите с какво да запълните J

И т.като нашата мисия е да те мотивираме да се движиш по-често, то няма как да не засегнем и темата за палниране на време за спортуване.

Ако една от задачите ви е да ходите на тренировка – това определено е с висок приоритет, т.като е ключово, както за здравете ви, така и за самочуствието, щастието и продуктивността ви (личи си, че сме пристрасни тук, но всичко това е факт). Не забравяйте в графика със задачите си за деня да включите и време за тренировка.

Тренирането започва с мотивация и продължава с дисциплина.

Icon Calendar четвъртък октомври 8, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.