fbpx

Промяната на навиците, придобиването на нови, като и всяка една промяна има подводни камъни, които понякога сами си поставяме без дори да го осъзнаваме.

Грешката идва от това, че често не правим разлика между това „да предприемем действия за промяната“ и „да извършим действия за промяната“. Защото самото предприемане на действия не води до резултат. Какво означва това?

Ето няколко примера за разликата между „да предриема“ и „да извърша“ действие за придобиване или промяна на навиците ми:

 

  • Ако искам да започна да спортувам повече и прочета 12 статии с насоки за спортуване, аз съм предприела действие за придобиването на нови здравословни навици. За да извърша действие по промяната, обаче, трябва да направя самите упражнения.

 

  • Ако искам да се храня здравословно и си купя книга със здравословни рецепти, абонирам се за Youtube канал и последвам Instagram профили на тази тематика, аз съм предприела действия към промяната. За да извърша самата промяна, означава да сготвя тези рецепти.

 

  • Ако искам да се храня по-осъзнато, ще започна да чета повече литература по тази тема и така ще предприема действия към промяната на навиците. А да започна да се храна по-бавно и с по-качествена храна, ще означава, че съм извършила самата промяна.

 

Защо „предприемането“ на действия по промяната не носи резултати?

Предприемането на действие по промяната на навиците е полезно, защото е свързано с нуждата ни да научим повече по въпроса, който по един или друг начин сме определили като проблемен. Да планираме времето си, да направим стратегия на промяната, дори.

Подготовката за промяната ни кара да се чувстваме сигурни. Да се чувстваме, че „работим“ по промяната без обаче да излизаме от комфортната си зона.

А както всички знаем, успехът идва именно тогава, когато излезем от комфортната си зона.

Затова и, успокоявайки съвестта си, че предприемаме действия по промяната на навиците ни или придобиването на нови, ние реално не постигаме резултати. Оставаме си само с намеренията за промяна.

С други думи, можеш и 10 фитнеса и спортни центъра да проучиш, но докато не отидеш и не направиш реална тренировка в един от тях, желаната форма, която искаш да постигнеш, ще си остане план.

Защо умните хора избират да „предприемат“ промяната, отколкото да я „извършат“?

 

Защото обичат да проучват, планират? Защото са перфекционисти? Или просто защото се страхуват от провал и осъждане от околните?

Факторите, които влияят върху придобиването на здравословни навици са както вътреличностни, така и със социален характер:

„Не искам да изглеждам глупаво във фитнеса, като не знам какво да правя там.“

„Какво ще си кажат за мен колегите, когато ставам от бюрото, за да се раздвижвам през 1 час?“

„Искам да отслабна, но ме е срам да се покажа в залата за тренировки.“

 

Как да преминем от планиране към действие?

Чудесно е да се направи проучване, да се планират нужните стъпки към придобиването на нови навици или промяната на старите. След това, обаче трябва да се предприемат и действията, за да се постигнат желаните резултати.

За да превключиш от планиране към действие, ти предлагам Пирамидалната схема за организиране на седмицата + безплатен темплейт за сваляне

Освен това, в Три фактора за подобряване на резултатите от тренировката, говоря за волята. Както знаеш, тя е ключова за придобиването на нови навици, затова виж в статията как да я управляваш.

 

 

Icon Calendar неделя февруари 14, 2021
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.