fbpx

Като поддръжници на осъзнатото хранене, днес ще разгледаме темата за „Зоната“ като начин на хранене.

За нея ще ни разкаже Поли Йорданова, която предлага разнообразни рецепти в блога си, включително и рецепти по Зоната.

Поли, би ли ни разказала какво представлява Зоната като начин на хранене и каква е историята й?

Зоната е начин на хранене, описан в книгата „Зоната“ на  д-р Бари Сиърс от 1995 г. Тя не е точно диета, въпреки че се спазват грамажи и си има свои правила. Думата „диета“ винаги е свързана с някакви ограничения за определен период от време. Тялото реагира и сваля няколко килограма, но после бързо си ги връща, даже в повече т.н. йо-йо ефект.

В Зоната няма забранени храни, има благоприятни и неблагоприятни като вие избирате с какво да се храните. Тя е чудесна за адаптиране към всеки начин на хранене, според индивидуалните вкусове и финансови възможности.

Основното правило е съчетаването на всяко хранене на протеини, въглехидрати и мазнини в съотношение 30%, 40%, 30%.

Всъщност ние така или иначе го правим, защото се храним смесено.

Например: закусваме филийка хляб с масло и сирене, готвим смесено като в ястията почти винаги присъстват зеленчуци, някакво месо и мазнини. И това не е само при нас. Целият свят готви храната си като смесва протеини (месо, риба, яйца, сирене, мляко), въглехидрати (зеленчуци,зърнени и бобови храни, плодове) и мазнини (олиа, масла, ядки).

Каква е разликата?

Смисълът на Зоната е по-дълбок. Зоната е система за поддържане на хормоналния баланс чрез храненето. Името й идва от това, че съществува „зона“, в която хормоните са в идеалния си баланс, те не са твърде ниски или твърде високи. Тогава тялото ни се радва на здраве, имаме повече енергия и добро настроение.

Зоната е състояние, в което тялото ни работи с максимална ефективност.

 

Какви са ползите или резултатите от този тип хранене?

Ние сме това, което ядем. Когато се храним небалансирано и в менюто преобладават мазнини и въглехидрати започваме да имаме проблеми с хормоналния дисбаланс в тялото ни.

 Какво се случва:

Имаме повишен апетит, особено за сладко.

След хранене ни е тежко, чувстваме се подути или имаме някакви храносмилателни проблеми.

Усещаме умора и отпадналост 1-2 часа след хранене.

Бавно и неусетно напълняваме, дори и да се ограничаваме от някои храни.

Появяват се кожни проблеми, акне, целулит, кожата губи своята свежест и еластичност.

Депресия, раздразнителност, избухливост или емоционална нестабилност.

Не се харесваме и не се чувстваме добре.

Оказва се, че храната оказва влияние не само за нашето оцеляване, а и за това как се чувстваме на всички нива – физически, хормонално и психически. Това е едно по-широко разбиране за храненето и от там за полезните вещества в различните храни.

Бари Сиърс ни предлага да си представим храната като лекарство, което трябва да се взима в определени дози, за да има лечебен ефект. Нали разбирате, че ако ви предпишат лекарство няма да го изпиете наведнъж, за да оздравеете. Той препоръчва 5 хранения за деня и идеята е често и по малко. Равновесието в храната води до оптимално здраве и резултатите са налице.

Ще се храните със здравословна храна и ще се грижите по-добре за себе си.

Ще отслабнете, ако имате нужда от това. Постепенно тялото ви ще регулира само теглото си без да ограничавате храната си.

Ще спре „изкуствения“ глад за сладко.

Ще се чувствате бодри, енергични и концентрирани.

Ще се движите по-добре и ще имате желание за физическа активност.

Ще се наспивате по-бързо и ще се събуждате отпочинали и готови за новия ден.

Ще се радвате на добро здраве.

Ще имате добро настроение и ще се чувствате по-спокойни.

Преди години свалих килограми с лекота със Зоната като минах на по-здравословно хранене.

Истината за мен е че, хората който напълняват всъщност са гладни. И когато се храним с истинска храна тялото ни само се освобождава от излишните килограми и достигаме до оптималното си тегло.

Тогава си направих и едно измерване на телесен състав за баланса на вода, мускули и мазнини в тялото ми. Човекът, който направи изследването беше видимо изненадан, защото аз бях в перфектното си състояние и с килограмите за моя ръст. Всички останали, които бяха минали преди мен имаха нужда да свалят килограми или да увеличат мускулната си маса.

Сега отново се връщам в Зоната и резултата е същият.

Как се изготвят рецептите – универсални ли са или трябва да се съставят индивидуално?

Това е може би най-сложната част и много хора се отказват точно тук.  Храната се разделя на блокове. Първо трябва да изчислите от колко блока на ден се нуждаете.

Според  д-р Бари Сиърс минимумът за жени на ден е 11 блока, а за мъже 14 блока. Тези блокове се разпределят на 5 хранения.

Например: 11 блока се разпределят на 3 Б (блока) за закуска, 3 Б за обяд, 1 Б за следобедна закуска, 3 Б за вечеря, 1 Б късна закуска преди лягане.

И после така да се съчетаят храните в 1 хранене, че да имате в чинията си 3 блока въглехидрати, 3 блока протеини и 3 блока мазнини. Звучи сложно, но всъщност има таблица и човек просто трябва да се ориентира по нея.

Всеки сам може да си приготви рецепти според вкусовете си.

Но първо е хубаво да прочетете книгата на д-р Бари Сиърс „Зоната”. Ако и тогава имате въпроси, винаги може да ми пишете.

Преди да започнете да се храните по Зоната трябва първо да знаете кои храни са протеини, въглехидрати и мазнини.

Ако не знаете дадена храна дали е протеин или въглехидрат може да прочетете етикета й. Повечето пакетирани хранителни стоки имат таблица за калориите в тях и съдържанието на белтъчини, въглехидрати и мазнини. В зависимост от това, кое от веществата е с най-голям процент, тази храна се възприема като протеин, възлехидрат или мазнина.

Друго важно правило е избиране на въглехидрати, които са с нисък гликемичен индекс  т.е. бавно се разграждат и постепенно навлизат в кръвта. Такива са плодовете и зеленчуците. И избягване на въглехидрати с висок гликемичен индекс, които рязко покачват нивото на инсулина и бързо навлизат в кръвния поток. Това са всички пшенични продукти, захарни изделия, картофи, ориз и др.

От протеините се набляга на по-леки меса, с ниско съдържание на мазнини като пилешко, пуешко, риба, телешко. Млечните продукти тъй като често могат да се хапват е желателно да са обезмаслени или нискомаслени. Протеините изграждат нашата мускулна маса и спомагат за изгарянето на натрупани мазнини.

Мазнините са много важни, но препоръчителни са полезните мазнини като зехтин, маслини, сурови ядки и семена. Мазнините са много калорично, затова трябва да се влагат в храната в малки количества.

Пиенето на вода е от съществено значение. Пийте вода преди всяко хранене и винаги, когато усетите нужда.

Зоната може успешно да се практикува от всяка възрастова група като с възрастта нуждата ни от полезни вещества нараства, за да се чувстваме добре и да имаме повече енергия.

Храната е основното гориво, което нашето тяло използва. Тя може да ни разболее, но може и да ни излекува. Никога не е късно за ново начало.

 

 

Icon Calendar петък април 16, 2021
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.