fbpx

Преди да разгледаме 4-те ключа и начина да активираш дълготрайната мотивация, нека поговорим как работи мотивацията.

Има хора, на които им е достатъчно да им кажеш няколко мотивиращи цитата от сорта на: „Ние сме роби на своите навици. Променете навиците и ще промените живота си“ (Ръбърт Кийосаки) и веднага ще събудиш в тях желание за трениране.

За други обаче, това би било поредния безвкусен манифест, който ще подминат с пренебрежително завъртане на очи.

Защо на едни действа, а на други не?

Щом четеш тази статия, предполагам, че си от вторите. Или дори и да ти „действат“ мотивиращите фитнес цитати, то тяхното влияние е по-скоро краткотрайно и докато намериш интересна физическа активност, удобна фитнес зала с подходящ график, и хоп… капката желание за трениране се е изпарила.

Как работи мотивацията?

Простичко казано, когато мотивационната ни система е изправена пред заплаха или проблем – дясната половина на мозъка ни казва: „Стой далече, гледай да не направиш нещата още по-зле!“, а лявата пък: „Не, няма да се примиря с това, трябва да се справя с този проблем“.

Доброто или лошото ченге, ангелчето или дяволчето – или кое полукълбо на мозъка си ще послушаш?

Т.е. лявата половина на мозъка е тази, която ще подтикне човек да реагира на призив като „Усилията са основата на това, което сте вие.“

По-уверените хора, вероятно имат доминация на лявата половина на мозъка, докато хората, с липса на вяра, че ще постигнат резултат – имат доминираща дясна половина. (Сега е моментът да си направиш тест коя половина на мозъка ти е доминираща :))

Колко живее мотивацията?

И както казахме по-горе, този тип емоционална реакция е насочена за справяне с проблем или заплаха. Затова тази мотивацията е краткотрайна. И след като „заплахата“ или провокатора на действията ти отмине, ти отново продължаваш живота си както и до сега – без желание за трениране.

„Опитът ми ме е срещал с хора, които в резултат на емоционалната реакция от тази краткосрочна мотивация, си купуват фитнес карта (дори годишна), след което обаче така и не я използват.“

Кои са 4-те ключа към мотивацията?

Къде намират мотивация фитнес ентусиастите, така че желанието за трениране да е дълготрайно? И какво казва науката по този въпрос.

Ако питаме Зигмунд Фройд, който формулира една от първите теории за мотивацията, той ще ни отговори, че мотивацията идва от удоволствието, което изпитва човек.

1 – Тренирането носи физическо удоволствие

Според теорията на Фройд, фитнес ентусиастите тренират редовно, заради еуфорията и усещане на задоволство от самите упражнения.

Еуфорията е свързана с изчерпването на кислородните запаси на мускулите, което води до активиране на анаеробно дишане. Анаеробното дишане е клетъчна активност в отсъствието на кислород, при която се получават болезнени усещания. В отговор на усещаната болка, мозъкът отделя ендрофини – те обезболяват и създават усещане за удоволствие.

Така че, ето ти първата причина да пробваш редовните тренировки. А след това ще дойде и удоволствието от резултата.

2 – Тренирането носи самодетерминация (тук идва и ролята на Instagram, Facebook…)

Според по-съвременна теория* от тази на Фройд, мотивацията идва от самодетрминацията. Тази теория обяснява как човек се мотивира от изцяло вътрешни фактори. Това са желанието за контрол над нещата, компетентност и не на последно място – свързаност.

Свръзаността е желанието да ни разпознават, заради нещата, които правим. А ако не ги покажем в социалните медии, как хората ще разберат въобще, че ги правим.

Та, ето защо фитнес ентусиасите са и тези, които публикуват тренировките и резултатите си от фитнес залата или домашните си тренировки.

С други думи, замислял ли се се, че ако започнеш да тренираш нов и интересен спорт, ще имаш тема, за която ще бъдеш център на вниманието сред приятели, колеги или защо не и по-широка аудитория.

3 – Тренирането те доближава до идеала ти

В подкрепа на това твърдение, ще разгледаме още една теория*, според която в мозъка ни съжителстват голям брой „личности“.

Една от тях е идеалът ти – човекът, който искаш да бъдеш. Освен него има и една „личност“, която показва как трябва да се държиш, за да постигнеш своя идеал. Идеалът ти дава позитивна мотивация и те насърчава да правите неща, които те доближават до него. А другият ти дава негативна мотивация, като те насърчава да се въздържаш от неща, които те отдалечават от идеала.

Дефинирай идеала си – как изглежда, къде живее, какво работи, какво е обкръжението му. Ако е нужно, дори си направи мисловна карта и я закачи на хладилника или я сложи като тапет на компютъра и телефона, за да събужда желание за трениране всеки път щом я погледнеш.

4 – Тренирането изгражда характера – знам, че е клише, но …

Знаеш ли че, когато става дума за мотивация, решаваща роля играе усещането, че контролираме събитията.

Да се чувстваш пасивна жертва на хода на събитията, т.е. липсата на вяра, че можеш сам да контролираш живота си, може да те постави в състояние на заучена безпомощност. Когато не чувстваш, че можеш да промениш ситуацията, ти липсва мотивация дори да опиташ – било то тренировка, било то нещо друго в живота.

А как точно тренирането ще ти помогне за характера?

Когато започнеш да тренираш редовно, ти:

  • Първо, намираш време за тренировка в затрупания си график – точка за теб
  • Второ, усещаш удовлетвореност от всяко малко постижение – още една точка за теб
  • Трето, екипировката ти за трениране вече не събира прах в гардероба, а инвестицията в нея вече е оправдана – точка за бюджета ти.

Така даваш сигнал на мозъка, че контролираш сам живота си.

Постепенно се оказваш в низ от положителни резултати и емоционални съставки на онези неща, които ни мотивират. А мозъкът обича именно това – планирането и предвиждането на възнаграждение. Това увеличава оптимизма и мотивацията – и така цикълът продължава.

Най-хубавото е, че цикълът продължава и постепенно обхваща и останалите области от живота ти.

Ако сме те заразили с желание да започнеш да тренираш, разгледай разнообразието от физически активности, за да си избереш най-вдъхновяващата за теб.

 

Източници: „Щурият мозък“ – Дийн Бърнет

Icon Calendar вторник септември 15, 2020
Icon Profile Катя Делипавлова

Тренировките са част от ежедневието ми повече от 20 години. Експериментирам с различни стилове упражнения. Любими са ми въздушна йога и въздушен обръч. Професионално се занимавам с маркетинг. В съчетание на двете ми страсти - тренировките и онлайн комуникациите, се роди www.onlinezala.bg А като майка на две момичета, се надявам да възпитам у тях култура за физическа активност, защото тя е ЗДРАВЕ, СИЛА, УСПЕХ.