fbpx

Да започнем да спортуваме звучи като най-лесното нещо на света. И наистина, да започнем е най-леката стъпка в изграждането на навика да се грижим по-добре за себе си. Далеч по-трудно е тренировките да станат неотменна част от ежедневието ни. Ако обаче сте от хората, които имат нужда от причина, за да започнат да правят нещо, ето цели 10, за да се заемете с някакъв вид спорт. А защо не и с няколко различни типа тренировки.

 

1. Ще се чувствате по-бодри

От собствен опит знаем, че най-бързия и ефективен начин да се пребори усещането, че всеки момент ще заспим, е да се раздвижим. Ако целенасочено се занимавате с физическа активност, поради подобряването на циркулацията на кръвта в тялото, ще се чувствате като цяло по-бодри. По време на натоварване, се увеличава нуждата от кислород, заради което дишането и пулсът се ускоряват. Така тъканите получават много повече кръв и хранителни вещества. Ето защо не е никак изненадващо, че след тренировка и душ се чувствате готови да работите много по-дълго.

 

2. Ще имате повече енергия

Всеки вид спорт ни научава да дишаме по-пълноценно. Съвременният човек, за съжаление, диша повърхностно, а ако работната му поза е седяща (както е в твърде голям процент от случаите), към това се добавя и намаленият обем на гръдния кош. Така че наистина дишаме доста по-малко и по-грешно, отколкото е необходимо. Спортувайки обаче, без значение дали ще тичаме в парка, ще караме колело или просто ще правим йога у дома, бързо придобиваме навика да дишаме с целия обем на белите си дробове. Колкото по-добре дишаме, толкова повече кислород стига до клетките ни, ускорява се обмяната на веществата и тъканното хранене. Без да задълбавам в биохимията на процесите, които настъпват, преминавам към крайния резултат – чувството за прилив на енергия. Колкото по-редовни сте в спортните занимания, толкова по-енергични ще се чувствате.

 

3. Ще се концентрирате по-лесно

В контекста на горепосоченото, мозъкът е „най-щастлив“ от повечето кислород. Притокът на кислород и хранителни вещества е причина след тренировка да мислим много по-ефективно и сме по-концентрирани. Множество проучвания доказват, че физическата активност помага за подобряването на паметта и концентрацията и забавя естествените процеси на стареене. При хора, които редуват типа натоварване – умственото с физическо, далеч по-рядко се развиват заболявания като деменция, Алцхаймер, синдром на Паркинсон.

 

4. Имунната ви система ще работи по-пълноценно

Точно през есента на 2020г. е много актуален въпросът с имунитета ни. Докато всички говорят колко е важно да се пазим, да спазваме дистанция, да носим маска, да мием ръцете си постоянно, да пием витамини – неща, които са наистина важни, рядко някой споменава колко полезно е да тренираме. Дори и у дома, дори и пред отворения прозорец, дори и когато сме болни – движението, дозирано правилно, може само да ни помогне. Умерените физически натоварвания влияят благоприятно на клетките на имунната система, стимулират работата на отделителната система и отделянето на секретите. Това обяснява защо много хора, започвайки да тренират активно, освен всички други ползи, забелязват, че много по-рядко страдат от „настинки“ , а когато се разболеят, им минава значително по-бързо.

 

5. Ще станете дисциплинирани

Няма какво да се лъжем – ако не сте възпитани да тренирате, и се учите да го правите след 20-тата година от живота си, единственият ви шанс да постигнете успех, е ако имате мотивация. Да намерим време за спорт между учене, работа, социален и личен живот, пътувания и какви ли още не ангажименти, си е предизвикателство. Затова ви обещавам, че ако се научите да намирате време за спорт, ще станете и много по-дисциплинирани. Редовните физически занимания са чудесен пример за постигането на резултати, когато се полагат усилия. Голям брой от хората споделят, че спортът ги е научил на търпение и са започнали да постигат много повече успехи във всички сфери на живота си.

 

6. Ще бъдете по-издръжливи

Когато сме ангажирани с физически натоварвания, в тялото настъпват множество промени. Увеличава се броят на капилярите (малките кръвоносни съдове) и съдовите анастомози (връзките помежду им), подобрява се храненето на тъканите, увеличават се размерите на мускулните влакна, ставите стават по-еластични и по-стабилни. Ето защо ще се чувствате много по-силни и по-издръжливи, ако започнете да тренирате сериозно.  Пак заради по-доброто дишане и повечето кислород чувството за умора ще настъпва по-трудно, и не така силно.

 

7. Ще се усмихвате повече

Движението стимулира отделянето на серотонин, допамин, ендорфини. Това са невротрансмитерите, от които зависи настроението ни. По тази причина все повече се проучва ролята на спорта в лечението и профилактиката на депресивните състояния. Тренирането на спортове, които изискват работа в група, стимулират емоционално, причина са за създаване на нови познанства. Научно доказано е, че ако съзнателно се усмихвате, дори и когато сте в лошо настроение, се увеличават нивата на ендорфините, с което моментално редуцирате стреса и неприятните емоции. Увеличените нива на хормоните на щастието според мен лично са абсолютно достатъчна причина още сега да станете и да направите 10 коремни преси J После се върнете, и дочетете тази статия до края.

 

8. Тялото ви ще функционира по-добре

Няма система или орган в тялото ни, който да не работи усилено под действие на физическо натоварване. При извършване на мускулна работа дишането се учестява, подобрява се работата на белите дробове, и съответно се повишава количеството на погълнатия кислород. Физическите упражнения са директна тренировка за сърдечния мускул, чрез която се повишават сърдечната сила и маса. Освен това се увеличава еластичността на кръвоносните съдове. Балансира се работата на жлезите с вътрешна секреция. Засилената активност на скелетната мускулатура стимулира работата на вътрешните органи. Заради активирането на циркулацията на кръвта храносмилането и отделянето се стимулират допълнително. Не бива да пропускаме и че сексуалното желание се повишава, а повечето активно спортуващи споделят, и че се чувстват значително по-удовлетворени.

 

9. Ще се отървете от излишните килограми и ще изглеждате по-добре (и по-млади също!)

Всички знаем основното правило как се отслабва – ядеш по-малко, движиш се повече. Тази проста формула не винаги работи, тъй като рязкото намаляване на калорийния прием и повишеното физическо натоварване водят до силен стрес. Тялото усеща, че се случва нещо и започва да се запасява – мастната тъкан увеличава своя обем. Парадоксалният ефект е, че сме „дебели и гладни“, поради което повече хора спират да тренират и се връщат към предишните си навици. Когато обаче сте взели решение да тренирате, и не лишавате тялото си от храна и течности, движението започва да дава ефект. По време на физически натоварвания, в тялото има положителен азотен баланс. Доказано е, че под действие на активни движения намаляват мастните депа. Освен това, когато работите за цялото си тяло, се променя стойката, тялото има тонус, походката е по-стегната и изправена. Ето защо хората, които тренират редовно, изглеждат по-млади от своите връстници, които водят по-заседнал начин на живот.

 

10. Ще се справяте по-лесно със стреса

Твърде често казваме за определени заболявания и оплаквания, че се дължат на стрес. Така че всичко, което води до намаляването му, трябва да се прилага.

Имам един приятел, който преди години изгради интересен навик – всеки път, когато е подложен на стрес, или има криза в работата му, той се скрива някъде и прави 10 лицеви опори. Времето, в което се занимава с това, е около 5 минути, в които не мисли за нищо. Изпълнява движението и диша правилно. После се връща към ситуацията, която е провокирала усещането за стрес и се справя със задачата. Казва, че физическото натоварване му помага да преодолее стреса. От чисто биологична гледна точка, тренировката спомага за регулирането на основните корови процеси и за възстановяване на хармонията между процесите на възбуждане и задържане в централната и вегетативната нервна система, а оттам и във вътрешните органи.

 

Всеки ден в кабинета ми влизат пациенти в различни заболявания, и все пак има нещо общо помежду им. Всички те или не се движат достатъчно, или допускат грешки по време на тренировките си. Здравите хора са онези, които намират златната среда между липсата на движение и неправилното за тях физическо натоварване.

Някои заболявания, физиологични състояния и вродени особености на хората могат да бъдат пречка за практикуване на конкретни спортове. Ако имате някакви съмнения, се консултирайте с лекар, преди да започнете тренировки.

Д-р Айча Заралиева

Ако сме те убедили да започнеш, виж Какво да тренирам?, за да си избереш 😉

Icon Calendar понеделник ноември 16, 2020
Icon Profile Д-р Айча Заралиева

Д-р Айча Заралиева е родена на 1. Април 1986 в Търговище. Завършва медицина в МУ – София през 2011г., и здравен мениджмънт през 2013г. в УНСС – София. През 2016г. придобива специалност физикална и рехабилитационна медицина. От 2017г. е асистент в Катедрата по физикална медицина и рехабилитация към Медицински факултет на МУ – София и работи в Отделението по физикална и рехабилитационна медицина на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“ – София. От 2018г. се присъединява към екипа на Медицински център „СпортМед“ в София. Професионалните ѝ интереси са в областта на заболяванията на опорно-двигателния апарат, свързани с пренатоварване, спортен травматизъм, дегенеративните ставни заболявания, увреждания на периферната нервна система и тяхното лечение с методите на физикалната медицина, кинезитерапията и рехабилитацията.